Books
2019
Fröse, M.W., Naake, B., & Arnold, M. (Eds.) (2019). Führung und Organisation: Neue Entwicklungen im Management der Sozial- und Gesundheitswirtschaft [Leadership and Organisation: New Developments in the Management of Human Service Organisations]. Wiesbaden: Springer VS.* URL https://link.springer.com/book/10.1007/978-3-658-24193-3 [16/08/19].
2017
Arnold, M., Bonchino-Demmler, D., Evers, R., Hussmann, M., & Liedke, Ulf (Hrsg.) (2017). Perspektiven diakonischer Profilentwicklung. Ein Arbeitsbuch am Beispiel von Einrichtungen der Diakonie in Sachsen [Future Perspectives for the Development of a Diaconal Profile: A Workbook With Case Studies of Diaconal Organisations in Saxony/Germany]. Leipzig: Evangelische Verlagsanstalt.*
2012
Arnold, M. & Łukasik, P. (Eds.). (2012). Europe and America in the Mirror: Culture, Economy, and History. Kraków: NOMOS.*
2011
Arbeitsgruppe Religion und Werte der Global Young Faculty & N222 (Eds.). (2011). Sondernutzung – Ein transdisziplinäres Kunst- und Wissenschaftsprojekt zur Bedeutung religiöser Vielfalt im öffentlichen Raum [Sondernutzung – A Transdisciplinary Project Combining Art and Science to Evaluate the Meanings of Religious Diversity in Public Space]. Essen: Stiftung Mercator. (ed. by Alexander von Freeden & Maik Arnold). URL http://issuu.com/VON_EFF/docs/sondernutzung_final_web_einzelseiten/1 [23/03/13].
Arnold, M. (2011). Kostenrechnung und Kostenmanagement im Verlagswesen: Buchdruckkalkulation, Buchbedarfsschätzung, Buchdisposition, Target Costing im Verlag (2. Auflage). [Accounting and Cost Management in the Publishing Industry (2nd edition).] Chemnitz: GUC-Verlag (e-ISBN: 978-3-86367-000-9). (First edition published 2004, ISBN: 3-934235-28-X).*
2010
Arnold, M. (2010). Das religiöse Selbst in der Mission: Eine kulturpsychologische Analyse missionarischen Handelns deutscher Protestanten [The Religious Self in Mission: Cultural Psychological Analysis of Missionary Action of German Protestants]. Hamburg: Verlag Dr. Kovač. (ISBN: 3-8300-5056-9).*
2005
O’Reilly, C. & Arnold, M. (2005). Interkulturelle Trainings in Deutschland: Theoretische Grundlagen, Zukunftsperspektiven und eine annotierte Literaturauswahl. [Intercultural Training in Germany. Theoretical Fundamentals, Future Perspectives, and an annotated Bibliography.] Frankfurt a. M., London: IKO-Verlag. (ISBN: 3-88939-772-7 )
Articles
In Press
Arnold, M. (in press). Book Review on Judith Butler’s ‘The Force of Nonviolence: An Ethico-Political Bind’. Transformation: An International Journal of Holistic Mission Studies. London: Sage.
Arnold, M (in press). Problem-based Learning and Community Engagement: A Service-Learning Project with Social Pedagogues. In Fahr, U., Zacherl, R., Angenent, H., Eßer, A., Kergel, D., & Kergel-Heidkamp, B. (Eds.), Hochschullehre erforschen [Teaching under Research]. Wiesbaden: Springer VS.
Arnold, M (in press). Change-Management in Studiengängen des Sozialmanagements: Eine Verhältnisbestimmung zwischen Wissenschaft und Praxis [Change Management in Social Work Management Study Programmes: A Consideration of the Relationship between Theory and Practice]. In Gehrlach, C., Bergen, M.v., & Eiler, K. (Eds.), Tagungsband zum 7. Internationalen INAS-Fachkongress [Proceedings of the 7th International INAS-Congress]. Wiesbaden: Springer VS.
Klafke, R. & Arnold, M. (in press). The Abyss between Theory and Practice in Business Sciences: A Reflection from Teaching in Brazilian and German Higher Education Institutions. Journal New Horizons in Adult Education and Human Resource Development (Forthcoming Issue).
Rebane, G., & Arnold, M. (in press). ‚Experiment D‘ – Planspiel zur Förderung interkultureller Kompetenz. Konzept, Inhalte und Erfahrungen [‘Experiment D’ – A Serious Game for Training Intercultural Competence. Concept, Implementation and Evaluation]. In D. Winkler et al. (eds.), Spielend Lernen. Tagungsband zur SAGSAGA-Konferenz 2019. Görlitz: Lausitzer Verlag für Wirtschafts- und Sozialwissenschaften.*
Arnold, M. (in press). Rethinking Transfer in Leading Change in Human Service Organizations: The Threefold Relationship between Science and Practice. In Baikady, R., Sajid, S.M., Sakaguchi, H., & Sheng-li, C. (Eds.), The Palgrave Handbook of Global Social Work Education. London, New York et al.: Palgrave Macmillan.*
2020
Arnold, M. (2020). Bündnis mit dem Kairos. SOZIALwirtschaft, 30(1), 38-39. https://doi.org/10.5771/1613-0707-2020-1-38.*
2019
Arnold, M (2019). Community-based Service-Learning and Digital Media – A Teaching Practice Report on a Flipped-Classroom-based Crowdfunding Course for Social Pedagogues. In T. Koehler, E. Schoop, & N. Kahnwald (Eds.), Communities in New Media. Researching the Digital Transformation in Science, Business, Education & Public Administration. Proceedings of 22nd Conference GeNeMe 2019 (pp. 35-40). Dresden: TUDpress. URL https://www.qucosa.de/landing-page/?tx_dlf%5Bid%5D=https%3A%2F%2Fwww.qucosa.de%2Fapi%2Fqucosa%253A36456%2Fmets%2F&cHash=54e72050c7a221f3b22fe233744a6eb4 [15/12/2019].
Arnold, M. (2019). Community-based Service Learning in und mit digitalen Medien – Ein Lehrpraxisbericht zum Flipped-Classroom-gestützten Crowdfunding-Seminar für Sozialpädagog*innen [Community-based Service Learning in and with Digital Media – Best Practice in Teaching Crowdfunding with a Flipped Classroom Concept for Social Work Students]. HDS.Journal, 1.2019.* URL https://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:bsz:15-qucosa2-364479 [15/12/2019].
Fröse, M.W., Naake, B., & Arnold, M. (2019). Quo Vadis – Leadership und Organisation. In idem (eds.), Führung und Organisation: Neue Entwicklungen im Management der Sozial- und Gesundheitswirtschaft (pp. 1-30). Wiesbaden: Springer VS.* URL https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-658-24193-3_1 [16/08/19].
Arnold, M. (2019). Leading Change in Human Service Organisations in the 21st Century. In idem (eds.), Führung und Organisation: Neue Entwicklungen im Management der Sozial- und Gesundheitswirtschaft (pp. 159-74). Wiesbaden: Springer VS.* URL https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-658-24193-3_8 [16/08/19].
Arnold, M. (2019). Problem-based Learning in Higher Education Service Learning: Implications for Theory-Practice-Transfer. In Universidad del País Vasco, & RED-U (Eds.), Exploring new fields through the scholarship of teaching and learning. Proceedings of 3rd EuroSoTL Conference June 13-14, 2019 (pp. 603-613). Bilbao: Universidad del País Vasco.* https://www.ehu.eus/documents/8301386/10560621/Actas-EuroSoTL-Conference-2019.pdf/1a7d5867-e222-4aab-6f92-a7948f1fbd67#page=605 [18/08/19].
Arnold, M. (2019). Leistungsorientierte Vergütung [Performance-oriented Pay]. In H. Christa (Ed.), Das große Handbuch Organisation und Verwaltung in der Kita [The Compendium of Organization and Management in Daycare Facilities] (pp. 187-202). Köln: Carl Link.*
Arnold, M. (2019). Finanzbuchhaltung [Financial Accounting]. In H. Christa (Ed.), Das große Handbuch Organisation und Verwaltung in der Kita [The Compendium of Organization and Management in Daycare Facilities] (pp. 203-217). Köln: Carl Link.*
Arnold, M. (2019). Budgetierung [Budgeting]. In H. Christa (Ed.), Das große Handbuch Organisation und Verwaltung in der Kita [The Compendium of Organization and Management in Daycare Facilities] (pp. 219-232). Köln: Carl Link.*
2018
Arnold, M. (2018). Mission. In C. Kölbl & A. Sieben (Eds.), Stichwörter zur Kulturpsychologie [Keywords in Cultural Psychology] (pp. 287-92). Gießen: Psychosozial-Verlag.*
2017
Arnold, M. (2017). Diakonische Praxis und ihre Gestaltung in Organisationen. In Arnold, M., Bonchino-Demmler, D., Evers, R., Hussmann, M., & Liedke, Ulf (Hrsg.), Perspektiven diakonischer Profilentwicklung. Ein Arbeitsbuch am Beispiel von Einrichtungen der Diakonie in Sachsen (S. 28-48). Leipzig: Evangelische Verlagsanstalt.
2015
Arnold, M. (2015). Über die Relevanz von Erfahrungen in der interkulturellen Trainingsforschung: Drei Verhältnisbestimmungen zwischen Trainingsforschung und Trainingspraxis [Experience in cross-cultural training research: Three relations between training research and professional training practice]. Interculture Journal: Online-Zeitschrift für interkulturelle Studien, Bd. 14, Nr. 25, 11-28.* http://www.interculture-journal.com/index.php/icj/article/view/262/356 [14/01/2016]
Arnold, M. (2015). Missionary Self-Perception and Meaning-Making in Cross-Cultural Mission: A Cultural Psychological Analysis of the Narrative Identity of German Protestants. Transformation: An International Journal of Holistic Mission Studies, 32(4), 240-255.* OnlineFirst: http://trn.sagepub.com/content/32/4/240 [28/09/2015]
2014
Arnold, M. (2014). Missionary Self in Cross-Cultural Mission: A Cultural Psychological Analysis of Protestant Mission Practice. In J. Schuster & V. Gäckle (Eds.), Der Paradigmenwechsel in der Weltmission: Chancen und Herausforderungen nicht-westlicher Missionsbewegungen (219-239). Berlin, Münster et al.: LIT Verlag.* http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:0168-ssoar-397302 [15/02/2015]
2013
Arnold, M. & Koch, S. (2013). Von interkultureller Zusatzqualifikation bis zum Workshop für E-Tutor/-innen: Handlungsorientierte Didaktik an der Berufsakademie Sachsen [From Qualification Intercultural Competence to Worshop for e-Tutors: Action-oriented Didactics at the Saxon University of Cooperative Education]. Mondial – SIETAR Journal für interkulturelle Perspektiven, 19(1), 29-32. http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:0168-ssoar-357770 [09/10/2013]
Arnold, M. (2013). Religion as Experience: An Interpretative Approach to Cultural Psychology of Religion. In H. Westerink (Ed.), Constructs of Meaning and Religious Transformation: Current Issues in the Psychology of Religion (pp. 39-58). Göttingen: Vienna University Press (Vandenhoeck & Ruprecht unipress).* http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:0168-ssoar-377876 [26/03/2014]
2012
Arnold, M., Hallmann, K., Koch, S., Köhler, M., & Leidl, L. (2012). Interkulturelle Kompetenz in Studium und Lehre der Berufsakademie Sachsen [Intercultural Competence in Study and Teaching at the Saxon University of Cooperative Education]. Treffpunkt BA, 6(2), 29-31. URL http://www.ba-dresden.de/fileadmin/user_upload/images/pages/Zentrale_Einrichtungen/Zeitschrift/treffpunkt_BA-0212_web.pdf#page=14 [10/01/13].
Arnold, M., Köhler, M., & Leidl, L. (2012). Interkulturelle Kompetenz in der Sächsischen Wirtschaft. Bericht über die Ergebnisse der Situationsanalyse (Working Paper zur Zusatzqualifikation Interkulturelle Kompetenz, Nr. 1). [Intercultural Competence in Saxon Economy. Report on the Results of Situational Analysis. Working Papers Series Qualification Intercultural Competence, No. 1]. Breitenbrunn: Staatliche Studienakademie Breitenbrunn. URL http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:bsz:14-qucosa-120726 [30/11/12].
Arnold, M., Hallmann, K., Kersten, S., Koch, S., Köhler, M., & Leidl, L. (2012). Interkulturelle Kompetenz: Ergebnisse eines Workshops (Working Paper zur Zusatzqualifikation Interkulturelle Kompetenz, Nr. 2). [Intercultural Competence: Results of a Workshop. Working Papers Series Qualification Intercultural Competence]. Breitenbrunn: Staatliche Studienakademie Breitenbrunn. URL http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:bsz:14-qucosa-120735 [30/11/12].
Arnold, M. (2012). Der Glaube an die Allmacht des ‘neuen’ Menschen: Optimierung des Humanen und ‚Human Enhancement’ [The Believe in the Omnipotence of the ‘new’ man: The Optimization of the Human and ‘Human Enhancement’]. In S. Körner & S. Schardien (Eds.), Höher – Schneller – Weiter. Gentechnologisches Enhancement im Spitzensport. Ethische, rechtliche und soziale Perspektivierungen (pp. 327-356). Münster: Mentis.* URL http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:0168-ssoar-393789 [04/08/14].
Bittner, U., Imhof, C., & Arnold, M. (2012). Philosophische, psychologische und erfahrungstheoretische Aspekte der Visualisierung des Ungeborenen mittels Ultraschall. Eine Skizze [Philosophical, psychological and experiential Aspects of the Visualization of the Unborn via Ultrasound. An Outline]. Zeitschrift für medizinische Ethik, 58(3), 249-256.* URL http://www.zfme.de/index.php/text.html?param=3&ausgabeid=55&contentid=689 [23/03/13].
Arnold, M. (2012). Mission possible? – Der Glaube an die Macht des ‘besseren Menschen’: Strategien der religiösen Optimierung und Normierung [Mission possible? – The Believe in the Power of the ‘better man’: Strategies of Religious Optimization and Standardization]. In A. Sieben, K. Sabisch-Fechtelpeter K., & J. Straub (Eds.), Menschen besser machen: Die hellen und dunklen Seiten humanwissenschaftlicher Optimierungsprogramme (pp. 329-350). Bielefeld: transcript.* URL http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:0168-ssoar-342115 [05/06/2013].
Arnold, M. (2012). How Does Religion Matter Today in Poland? Secularization in Europe and the ‘Causa Polonia Semper Fidelis’. In M. Arnold & P. Łukasik (Eds.), Europe and America in the Mirror: Culture, Economy, and History (pp. 199-238). Kraków: NOMOS. URL http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:0168-ssoar-337806 [04/04/13].
Łukasik, P. & Arnold, M. (2012). From Love to Hate Story of Germania and Sam – History of American-German Relations. In M. Arnold & P. Łukasik (Eds.), Europe and America in the Mirror: Culture, Economy, and History (pp. 21-54). Kraków: NOMOS. URL http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:0168-ssoar-337815 [04/04/13].
Arnold, M. & Łukasik, P. (2012). Introduction. In M. Arnold & P. Łukasik (Eds.), Europe and America in the Mirror: Culture, Economy, and History (pp. 9-18). Kraków: NOMOS. URL https://www.nomos.pl/katalog/13-europe-and-america-in-the-mirror-.html [23/03/13].
Arnold, M. (2012). Säkularisierung in Europa und die “Causa Polonia” – Historischer Sonderfall oder religiöse Selbstbehauptung? [Secularization in Europe and the “Causa Polonia” – Exceptional Historical Case or Religious Self-Assertion] In E. Bojenko-Izdebska, K. Mazurek, & W. Priesmeyer-Tkocz (Hrsg.), Gemeinsame Wege? Transformation in Deutschland und Polen (pp. 108-120) [Common Pathways? Transformation in Germany and Poland]. Berlin: Osteuropa-Zentrum Verlag. URL http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:0168-ssoar-337629 [28/03/13]. (Polish: Sekularyzacja w Europie i „causa Polonia”. Historyczny przypadek szczególny czy rodzaj religijnej asertywności?, pp. 438-451. URL http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:0168-ssoar-337633 [23/03/13]).
2011
Arnold, M. & Bittner, U. (2011). Das Programm der ‚Optimierung des Humanen’ und seine Wissensvoraussetzungen für eine methodisch-systematische Analyse: Kriterienraster zur Diskussion von Optimierungsprogrammen [The ‘Optimization of the Humane’ and its Knowledge Requirements for a Methodical and Systematic Analysis: A Criteria Matrix for the Discussion of Optimization Programs]. Ruhr-University Bochum.
Arnold, M. & Frazzetto, A. (2011). Zwischen Schein und Sein in der Integrationsdebatte: Eine kritische Reflexion zur deutschen Debatte über Integration, Sprache und Migration [Between Illusion and Authenticity in the Integration Debate: A Critical Reflection of the German Debate on Integration, Language, and Migration]. In E. Dick, A. Frazzetto & A. Kirsch (Eds.), Sprache und Integration: Ein interdisziplinärer Beitrag zum aktuellen Integrationsdiskurs (pp. 81-107). Baden-Baden: Nomos. URL http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:0168-ssoar-338950 [24/04/13].
Arnold, M. & Nagel, A.-K. (2011). Potentiale und Ressourcen religiöser Vielfalt im öffentlichen Raum – Ziele, Konzept und Programm des Projekts „Sondernutzung“ [Potentials and Ressources of Religious Diversity in Public Sphere – Objectives, Concept and Program of the Project “Sondernutzung”]. In A.v. Freeden & M. Arnold (Red.), Sondernutzung – Ein transdisziplinäres Kunst- und Wissenschaftsprojekt zur Bedeutung religiöser Vielfalt im öffentlichen Raum(S. 35-41). Essen: Stiftung Mercator. URL http://issuu.com/VON_EFF/docs/sondernutzung_final_web_einzelseiten/35 [23/03.13].
Arnold, M. & Nagel, A.-K. (2011). Migration und religiöse Vielfalt in der Metropole Ruhr: Das Projekt ‚Sondernutzung’ [Migration and religious diversity in the Metropolis Ruhr: The Project ‘Sondernutzung’]. Raumplanung, 155(4), 109-110. URL https://www.ifr-ev.de/upload/pdf/rp155/rp155_Rubriken.pdf [23/03/13].
2010
Arnold, M. & Mayer, T. (2010). Evaluation. In A. Weidemann, J. Straub & S. Nothnagel (Eds.), Wie lehrt man interkulturelle Kompetenz? Theorien, Methoden und Praxis in der Hochschulausbildung [How to Teach Intercultural Competence? Theories, Methods, and the Practice in Higher Education] (pp. 525-562). Bielefeld: transcript. URL http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:0168-ssoar-342092 [04/06/13].
2009
Straub, J. & Arnold, M. (2009). Acting as Missionaries: The Religious Self in Intercultural Practice. Reading autobiographical narratives by young Protestants through symbolic action theory and cultural psychology. In J.A.v. Belzen & A. Geels (Eds.), Autobiography and the psychological study of religious lives (pp. 319-368). Amsterdam, New York: Rodopi. URL http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:0168-ssoar-337562 [27/03/2013].
2008
Straub, J. & Arnold, M. (2008). Missionarisches Handeln: das religiöse Selbst in interkultureller Praxis. Handlungs- und kulturpsychologische Analysen autobiographischer Erzählungen von Protestanten. [Missionary actions and Religious Self in Intercultural Practice.] In I. Plath, I. Graudenz & H. Breit (Hrsg.), Kultur – Handlung – Demokratie. Dreiklang des Humanen (135-194). Wiesbaden: Verlag für Sozialwissenschaften. doi: 10.1007/978-3-531-91065-9_7. URL http://link.springer.com/content/pdf/10.1007%2F978-3-531-91065-9_7 [23/03/13].
2007
Straub, J. & Arnold, M. (2007). Mission. [Mission.] In J. Straub, A. Weidemann & D. Weidemann (Hrsg.), Handbuch Interkulturelle Kommunikation und Kompetenz (S. 646 – 657). Stuttgart, Weimar: Metzler Verlag. URL http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:0168-ssoar-339036 [25/04/2013]
2005
Arnold, M. (2005). Von der Evaluation zur Evaluationsforschung: Perspektiven der qualitativen Sozialforschung. [From Evaluation to Evaluation Research: Perspective from Qualitative Social Research.] SIETAR Journal, 11, 11 – 14. URL http://www.ssoar.info/ssoar/handle/document/33746 [27/03/2013].
O’Reilly, C. & Arnold, M. (2005). Bibliographie zum Thema Interkulturelles Training. In idem (eds.), Interkulturelle Trainings in Deutschland: Theoretische Grundlagen, Zukunftsperspektiven und eine annotierte Literaturauswahl (pp. 77-262). Frankfurt a. M., London: IKO-Verlag.
2001
Arnold, M. (2001): Eine neue Dimension des Fremdverstehens – oder was ein Auslandsstudium bringen kann. In: CWG-Dialog, 2, 1p. URL http://www.tu-chemnitz.de/chemnitz/vereine/cwg/dialog/2001/02-01.html#top3 [22/03/13].
Dokumentation
2010
Matuschek, S., Nagel, A.-K. & Arnold M. (Hrsg.). (2010). Sondernutzung: Religious Diversity in the Public Sphere. URL http://vimeo.com/16850785 [16/05/11].
Invited Talks & Presentations (Selected)
March 2020
‘Problemlösungsorientiertes Lernen im Rahmen eines Service Learning Seminars für Studierende im Bachelorstudiengang Sozialpädagogik und Sozialmanagement’ [Problem-based Learning in a Service Learning Course for Social Pedagogy Undergraduates], Panel Chair and Presentation, 49th Annual Conference of the Deutsche Gesellschaft für Hochschuldidaktik [German Association for Educational and Academic Staff Development in Higher Education] (March 10-13th, 2020), Berlin.
Februar 2020
‘Change-Management in Studiengängen der Sozialen Arbeit und Sozialpädagogik: Eine Verhältnisbestimmung zwischen Wissenschaft und Praxis’ [Change Management in Social Work Management Study Programmes: A Consideration of the Relationship between Theory and Practice], Panel Chair and Presentation, 7. Fachkongress der Internationalen Arbeitsgemeinschaft Sozialmanagement/Sozialwirtschaft [7th International INAS-Congress] (February 12-14th, 2020), Bern: University of Applied Sciences.
‘Development of a Subject-Specific Higher Education Didactics for Social Work Management’, 49th Annual Conference of the Deutsche Gesellschaft für Hochschuldidaktik [German Association for Educational and Academic Staff Development in Higher Education] (March 10-13th, 2020), Berlin. Conference Poster [25/05/2020].
November 2019
‘Problem-based Learning and Community Engagement: A Service-Learning-Project with Social Pedagogues about Civic Crowdfunding’, HDS Forum ‘Aktive Lehre’ [Higher Didactical Institute in Saxony] (November 14th, 2019), Leipzig/Germany. Conference Poster. Hochschuldidaktisches Zentrum. Poster [14/11/19].
June 2019
‘Problem-based Learning in Higher Education Service Learning: Implications for Theory-Practice-Transfer’, 3rd EuroSoTL-Conference ‘Exploring new fields through the scholarship of teaching and learning’ (June 13-14, 2019), Bilbao/Spain: Universidad del País Vasco.
May 2019
‚Fragmentierung individueller Lebensführung. Der Umgang mit Fremdheit in der Postmoderne‘ [Fragmentation of Personal Life. Coping Alienation in Post-Modernity], Bundesstellen-Leiter*innen-Tagung der Telefon-Seelsorge 2019 (May 14-15, 2019), Suhl: Telefonseelsorge Deutschland.
February 2019
‘Planspiel “Experiment D” – Konzept, Grundlagen, Erfahrungen [‘Experiment D’ – A Serious Game for Training Intercultural Competence. Concept, Implementation and Evaluation], SAGSAGA-Netzwerktreffen (Jan 31 – Feb 2, 2019), Zittau/Germany: Hochschule Görlitz-Zittau.
März 2018
‘Leading Change in Human Service Organisations in the 21st Century’, 6. Fachkongress ‘Führen in der Sozial- und Gesundheitswirtschaft: Neue Denk- und Organisationsmodelle’ der Internationalen Arbeitsgemeinschaft Sozialwirtschaft/ Sozialmanagement (INAS) (Feb 28 – March 02, 2018), Dresden: Evangelische Hochschule Dresden.
March 2015
‘Change Management in Human Service Organizations: Three Dimensions of the Relationship between Science and Professional Practice’, International Week 2015 (March 23-27, 2015), Mikkeli/Finland: Mikkeli University of Applied Science, Department of Youth, Culture and Social Services.
April 2013
‘Religious Self in Mission: A cultural-psychological analysis of autobiographical narratives of German Protestant missionaries’, Montagu Barker Lecture (April 23, 2013), Oxford/UK: Oxford Centre for Mission Studies.
April 2012
‘Acculturation of Missionaries: How Religious Orientations Affect Cultural Adjustment and Processes of Intercultural Learning?’, Interdisciplinary Conference ‘Migration as a Sign of the Times: Perspectives from Social Sciences and Theology’ (April 12-14, 2012), Salzburg: University of Salzburg – Zentrum Theologie Interkulturell & Studium der Religionen.
January 2012
‘Transformationen des religiösen Selbst: Eine kulturpsychologische Analyse missionarischen Handelns deutscher Protestanten’ [Transformation of the Religious Self: A Cultural Psychological Analysis of Missionary Action of German Protestants], Forschungskolloquium Wintersemester 2011/12 ‘Heiligung und religiöse Glaubensentwicklung’ [Sanctification and Faith Development], Marburg: Evangelische Hochschule Tabor.
September 2011
‘Optimierung des religiösen Selbst im Rahmen missionarischer Überzeugungsstrategien’ [Optimization of Religious Self in Context of Missionary Persuasion Strategies], Kongress ‘Anthropologie und Kulturpsychologie der Religionen: Hermeneutiken, Praktiken, Lebensfelder [Anthropology and Cultural Psychology of Religions: Hermeneutics, Practices, Fields of Life; 1. Tagung des Zentralinstituts »Anthropologie der Religion(en)« / 10. Tagung der Gesellschaft für Kulturpsychologie], Erlangen: Friedrich-Alexander-Universität Nürnberg-Erlangen.
September 2011
‘The Optimization of the ‘Others’ in the Context of Missionary Persuasion Strategies’, British and Irish Association for Mission Studies, Residential Programm 2011, Northampton/UK: BIAMS.
August 2011
‘Mission possible? – The Believe in the Power of the “Better Man”: Strategies of Religious Optimization and Standardization’, Congress of the International Association of the Psychology of Religion’, Bari/Italy: Università Degli Studi di Bari Aldo Moro.
May 2011
‘Säkularisierung in Europa und die causa Polonia semper fidelis – Historischer Sonderfall oder religiöse Selbstbehauptung?’ [Secularization in Europe and thecausa Polonia semper fidelis], Conference ‘Europäische Regionen im Wandel: Demokratieentwicklung in Ostpolen und in den neuen Bundesländern’ [Transformation of European Regions: Development of Democracy in Eastern Poland and in the Newly-formed German States], Berlin: Europäische Akademie Berlin.
March 2011
‘How does Religion matter today? – Secularization in Europe and the causaPolonia semper fidelis,’ Conference ‘Transatlantic images and realities in American German Relations’, Kraków: Goethe-Institut.
February 2011
‘From Love to Hate’: A Story of Germania and Sam – Annotations to the History of American-German Relations (co-authored with Przemysław Łukasik, Jagiellonian University), Workshop ‘Identity, Migration and International Relations: Diagnoses, Symptoms and Future Prospects in Europe and the U.S.’, Essen: Institute for Advanced Study in the Humanities (KWI).
November 2010
‘Mission possible? – Der Glaube an die Macht des ‘besseren Menschen’: Strategien der religiösen Optimierung und Normierung’ [Mission possible? – Power of the ‘better’ man: Strategies of religious optimization and standardization], Symposium ‘Optimierungen des Humanen: Kulturelle, soziale und psychische ‘Schattenseiten’ wissenschaftlich-technischer Innovationen und praktischer Normierungen des Menschen’ [Symposium ‘Optimization of the human’], Bochum:Ruhr-Universität Bochum.
October 2010
‘Der Glauben an die Macht des ‘besseren und neuen’ Menschen: Strategien der Optimierung, Vervollkommnung und Perfektionierung des Menschen im Rahmen von ‚Human Enhancement’’ [The Power of the ‘better’ and ‘new’ man: Strategies of optimization and perfection of man in the field of ‘Human Enhancement’], BMBF-Klausurtagung ‘Spitzenleistung? Gendoping: Neue Herausforderungen für Sport, Gesellschaft und Menschenbild’ [Symposium ‘Excellence? Gene doping: New perspectives for sports, society and idea of man’], Hildesheim: Stiftung Universität Hildesheim.
Dezember 2009
‘Optimierung der Anderen? – Das religiöse Selbst im Zeichen christlicher Mission’ [Optimization of the Other? – The Religious Self in Christian Mission], Forschungskolloquium ‘Interkulturelle Kommunikation – Interkulturelle Kompetenz’ [Kolloquium ‘Intercultural Communication – Intercultural Competence],Chemnitz University of Technology, Chemnitz.
October 2009
‘Interkulturelle Kommunikation – Interkulturelle Kompetenz. Einführung in Grundbegriffe und ausgewählte Anwendungsfelder’ [Intercultural Communication – Intercultural Competence. Introduction to Basic Concepts and Selected Occupational Fields], Öffentliche Vorlesung im Rahmen einer Erasmus/Sokrates Gastdozentur, Institut für Sprach- und Translationswissenschaften (Sprachenpaar Finnisch-Deutsch) [Public Lecture within a Erasmus/Sokrates Visiting Lectureship, Institute for Translation Studies], University of Tampere,Tampere (FI).
September 2009
‘Religionspsychologie als psychologische Religionskritik. Eine theoretische Skizze.’ [Psychology of Religion as Pychological Criticism of Religion. A Theoretical Sketch], 3. Berliner Kolloquium Junge Religionsphilosophie ‘Kulturkritik der Religion. Kierkegaard und die Folgen’ [3. Berlin Colloquium ‘Criticism of Culture and Religion. Kierkegaard and his Implications’], Katholischen Akademie, Berlin.
February 2008
‘Religiöse Erfahrungen und das Selbst im Kontext christlicher Mission. Kulturpsychologische und handlungstheoretische Analyse autobiografischer Erzählungen protestantischer Missionare’ [Religious Experiences and the Self in Context of Christian Mission. Reading autobiographical narratives by young Protestants], 2. Berliner Kolloquium Junge Religionsphilosophie ‘Religiöse Erfahrung in der Moderne. William James und die Folgen’ [2. Berlin Colloquium ‘Religious Experiences in the Modernity. William James and his Implications’], Katholischen Akademie, Berlin.
September 2007
‘The Religious Self through the Eyes of Christian Missionaries. Reading autobiographical narratives by young Protestants’, UCSIA Summer School ‘Religion, Culture, and Society’, Universitair Centrum Sint-Ignatius Antwerpen, Antwerp (Belgium).
July 2007
‘Missionarisches Handeln und Selbst in interkultureller Praxis. Erfahrungen und Lernprozesse deutscher Protestanten’ [Acting as Missionary and the Self in Intercultural Practice. Experiences and Learning of German Protestants], Doctoral Programme ‘Intercultural Communication – Intercultural Competence’, Summer Semester 2007, Chemnitz University of Technology, Chemnitz.
July 2006
‘Interkulturelles Handeln und interkulturelle Kompetenz(en) im Kontext christlicher Mission. Erfahrungen und Lernprozesse deutscher protestantischer MissionarInnen’ [Acting Interculturally and Intercultural Competence in the Context of Christian Mission. Experiences and Learning of German Protestants], Symposium’Geschichte und Gegenwart im Dialog sozialer Identitäten: Überliefern, Übersetzen, Zukunft’ [Symposium ‘History and the Present in Dialog of Social Identities: Tradition, Translation, Future’], Graduate School ‘Intercultural Communication – Intercultural Competence’ (Chemnitz University of Technology, Institute for Advanced Study in the Humanities, KWI, Essen, and the Evangelisches Studienwerk e. V. Villigst), Schwerte (Ruhr).
* Book, article, etc. peer-review